Wat wij geloven

‘Er zijn’ – in mensen, voor mensen, met mensen en door mensen heen, zo is God. Dat is althans wat wij geloven en waar wij op vertrouwen. Want zo heeft God zich aan Mozes voorgesteld: “‘Ik ben er’, dat is Mijn Naam.”

Die God spreekt ook ons aan, raakt ons aan en roept ons bij onze naam. En wij mogen antwoord geven met ons leven. Door op onze unieke manier óók te worden: ‘ik ben er’. Als mens.

Wij geloven dat Jezus die wij de Christus noemen, ons op die weg is voorgegaan. Hij heeft bij uitstek Gods Naam geleefd. Jezus is Gods uitnodiging aan mensen om te worden zoals Hij: een mens in wie God in de wereld komt, mens-geworden Liefde. Hij heeft laten zien dat het kan: mens worden, mens zijn zoals God. Wij proberen Hem dan ook te volgen op deze weg van menswording. En op de weg van gemeenschapsvorming.

We weten dat we dit niet alleen en vanuit onszelf kunnen: mens en gemeenschap worden waarin Gods ‘er zijn’ merkbaar wordt in de wereld. Daarom hopen we op inspiratie van Gods Geest.

Een geheim om te delen

Bij geloven gaat het altijd om zaken die we nooit helemaal kunnen snappen en precies kunnen uitleggen. Bij geloven gaat het altijd om dingen die een mysterie zijn, want het gaat ons verstand te boven. Maar we kunnen het wel ervaren! We voelen dat we geraakt worden, onthutst misschien, verrast, verwonderd. Bij geloven gaat het om geheimen als dood en leven, liefde, mens-zijn.

In de Parochie Pax Christi willen we stilstaan bij dit soort geheimen uit ons leven. We willen ons ervan bewust worden, er contact mee maken. En wij willen samen op zoek of en hoe deze voor ons te maken hebben met God, de Geheimvolle zelf. Ervaren we in ons eigen leven dat God er bij is? Wat doet dat met ons?

Als we dat zo ervaren, dan merken we dat er een vuurtje gaat branden. Dan willen we er graag van delen met andere mensen. Dat is mooi, want in geloven gaat het niet om geheimen die verzwegen moeten worden. Integendeel: geloven gaat om geheimen die gedeeld mogen worden.

Dienen – Leren - Vieren

Talloze mensen zetten zich in onze parochie in voor andere mensen en voor het behoud van de Schepping. Zo proberen zij Gods Naam werkelijk te maken in onze eigen omgeving: ‘Ik ben er’. Dit wordt dienen genoemd. Voel je welkom om hieraan bij te dragen. En voel je net zo welkom als je van onze diensten gebruik wilt maken; ook zo maak jij Gods Naam kenbaar: ‘Ik ben er’!

In de ontmoetingen en in dienend bezig zijn gebeuren bijzondere dingen waarin God aan het licht komt. Om dit soort ervaringen bovendien te leren verbinden met verhalen uit de Bijbel en met onze geloofsleer. Dit doen we bij leren. Welke leeftijd en achtergrond je ook hebt, wij hebben een rijk en inspirerend aanbod om je te verdiepen in wat geloven voor jou kan betekenen.

Alles wat we meemaken, doen en leren, willen we ook delen met God en elkaar. In stilte, bezinning en meditatie. In gebed en gezang. In lezing van de Schrift. In het vieren van de Eucharistie. In het vieren van de overige sacramenten. Dit alles valt onder vieren. Wees welkom om aan onze vieringen deel te nemen!

Onze parochie is onderdeel van een groter geheel. We vallen onder het bisdom Rotterdam, zijn onderdeel van de Rooms Katholieke Kerk Nederland dat weer deel is van de wereldkerk dat geleid wordt vanuit het Vaticaan.