H. Bonaventurakerk

Woerden

Welkom op de website van de geloofsgemeenschap H. Bonaventura, onderdeel van de Pax Christi parochie. Onze gemeenschap is vernoemd naar de Heilige Bonaventura (1221-1274), een Italiaanse franciscaanse theoloog en filosoof, geboren als Giovanni di Fidanza.

Bonaventura betekent: De weg die de Geest naar God voert. Met deze betekenis is onze kerk een ontmoetingsplaats waarin wij met een eigen gezicht binnen de samenleving, lief en leed willen delen middels vieringen. Samen met het pastorale team en onze vele vrijwilligers vormen we een levendige geloofsgemeenschap waar uit naam van Jezus Christus mensen samenkomen die een levenshouding uitdragen die gekenmerkt wordt door gastvrijheid, openheid en respect voor elkaar.

Rijksmonument

Onze kerk, gelegen in het centrum van Woerden aan de Rijnstraat 56 (kerkgebouw op nummer 60), werd gebouwd in 1892 naar ontwerp van architect Nicolaas Molenaar sr. Het is een prachtige kruisbasiliek in neogotische stijl, gebaseerd op de vroege Franse gotiek. De imposante toren, met een hoogte van 77,2 meter, domineert het stadsprofiel van Woerden en staat op de 32ste plaats van de hoogste kerktorens in Nederland. Binnen de kerk bevinden zich drie orgels, waaronder het hoofdorgel, gebouwd door Jos Vermeulen in 1921, en een orgel afkomstig uit een gesloopte kerk in Tilburg. Onze kerk is een rijksmonument en speelt een belangrijke rol als ontmoetingsplaats voor de gemeenschap.

Gemengd Zangkoor Jubilate Deo

Ons gemengd zangkoor Jubilate Deo bestaat al meer dan 95 jaar en draagt bij aan de muzikale begeleiding van de kerkdiensten in de Bonaventurakerk. Het koor heeft een rijke geschiedenis van optredens, zowel in kerkdiensten als tijdens concerten en herdenkingen. Het koor, een hechte groep van leden die al vele jaren samen zingen, bereidt zich momenteel voor op het 100-jarig jubileum in 2025, waarbij een nieuwe vierstemmige mis zal worden gecomponeerd. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het dagelijks bestuur via jubilatedeo100@gmail.com.

R.K. Begraafplaats “De Hoge Wal”

Onze parochie beschikt over een eigen begraafplaats, gelegen aan de Hogewal in Woerden. De begraafplaats wordt beheerd door een commissie van drie personen: Joop van der Tol (voorzitter), Lex Streng (onderhoud en materieelbeheer), en Gerard Verheijen (secretaris en penningmeester). Voor vragen over de begraafplaats kunt u contact opnemen met Gerard Verheijen via 06-51079922 of gerardverheijen@gmail.com.

Vind je het leuk om met bloemen bezig te zijn, heb je ervaring met bloemschikken of ben je creatief?

Meld je dan bij Erna Wind, d.a.wind@hetnet.nl.

Locatieraad

De Locatieraad van de H. Bonaventura heeft als taak het beheer van de geloofsgemeenschap te ondersteunen. Deze raad zorgt voor de voorwaarden waaronder de gemeenschap kan floreren, door te zorgen voor goed beheer van financiën, vastgoed en faciliteiten.

Pastoraatsgroep

De pastoraatsgroep, opgericht in 2001, bestaat uit vrijwilligers die de pastores ondersteunen in hun werk. Deze groep speelt een cruciale rol in het signaleren van pastorale behoeften en het voorbereiden en uitvoeren van pastorale activiteiten. Ze werken nauw samen met andere werkgroepen binnen de parochie om de gemeenschap te versterken en te ondersteunen.

Contactgegevens Woerden

• Adres: H. Bonaventura, Rijnstraat 56, 3441 BV Woerden
  • Secretariaat: Lia Burggraaf
  • Openingstijden: Dinsdagochtend, Woensdagochtend, en Donderdagochtend van 09.00 uur tot 12.00 uur
  • Telefoon: 0348-412817
  • E-mail: secretariaat geloofsgemeenschap Woerden

Pastoraal Team

• Pastor: Mw. J. Stam, 0348-203 012

Leren, Dienen, Opbouw en Vieren

De verschillende aspecten van de geloofsgemeenschap worden ondersteund door specifieke contactpersonen:

• Leren: Vacature
  • Dienen: Mw. A. Arts, 0348-416 249
  • Opbouw: Mw. J. Zijdemans, 0348-415 789
  • Vieren: Mw. L. Droogh, 0348-415 845
  • Kerkopbouw: Mw. R. Beving, 0348-417 408

Locatieraad

Bankgegevens

• Rekeningen op naam van H. Bonaventura:
    • Bankrekening: NL72 INGB 0000 0968 88
    • Kerkbijdrage: NL10 INGB 0001 8565 17
    • RSIN/Fiscaal nummer: 823573473

Vrijwilligers en Vacatures

De geloofsgemeenschap in Woerden is dringend op zoek naar vrijwilligers, vooral voor het rondbrengen van nieuwsbrieven. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jacky Zijdemans, secretaris Contactcommissie, op 0348-415789.

Historie van de R.K. Begraafplaats “De Hoge Wal”

De begraafplaats heeft een rijke historie die teruggaat tot de 19e eeuw. De huidige inrichting van de begraafplaats dateert van 1963, toen de oude kapel en het woonhuis van de grafdelver werden gesloopt en vervangen door de huidige aula. De begraafplaats biedt nog steeds mogelijkheden voor particuliere en algemene graven, evenals urnengraven. Meer informatie over de begraafplaats, inclusief reglementen en tarieven, is te vinden op de website www.begraafplaats.nl.