Doopsel

Het doopsel markeert het begin van een nieuw leven als volgeling van Jezus en de opname in de gemeenschap van Christus. Voor katholieken is elk kind een kind van God, en het doopsel is een uitdrukking van dit geloof. Het symboliseert de start van een leven binnen de Katholieke Kerk.

Voor wie is het?

Het doopsel is voor iedereen die deel wil uitmaken van de Katholieke Kerk, of je nu een pasgeborene, een ouder kind, jongere of volwassene bent.

Wat gebeurt er?

• Kleine kinderen: In onze vier geloofsgemeenschappen vinden doopvieringen plaats. Ouders bereiden zich hierop voor tijdens drie bijeenkomsten: een ontmoeting met andere ouders, een gezamenlijke voorbereiding van de doopviering en een kennismaking met de pastor die het doopsel zal toedienen.
  • Grotere kinderen: Kinderen die hun Eerste Communie willen doen, maar nog niet gedoopt zijn, kunnen in een aparte doopviering worden opgenomen in de kerk. De voorbereiding gebeurt samen met een pastor.
  • Volwassenen: Volwassenen die verlangen om gedoopt te worden, kunnen contact opnemen met het centraal secretariaat. Een pastor zal samen met jou het traject van verkenning en verdieping bespreken.

Wanneer?

Doopvieringen vinden meestal op zondagmiddag plaats, maar kunnen ook tijdens een reguliere eucharistieviering worden gehouden. De datum wordt in overleg met de pastor vastgesteld.

Aanmelden

Wilt u uw kind laten dopen? Vul dan onderstaand formulier in of neem contact op met het centraal secretariaat voor meer informatie.