Dienen

‘Ik ben er’ – voor mensen en met mensen. Dat is in het kort waar het om gaat in diaconie, bij dienen. ‘Omzien naar elkaar’. Of zoals onze bisschop, mgr. Van den Hende, zegt: ‘bouwen aan een netwerk van Liefde.’

Daarbij beseffen we dat we geen hulp geven aan hulpelozen, maar dat we een naaste dienen in wie wij Christus kunnen ontmoeten. De diaconale ontmoeting verandert alle betrokkenen. We worden er meer mens van en meer gemeenschap.

Het omzien naar elkaar en de wereld om ons heen vraagt ook om zorg voor onze aarde. Ook deze opdracht krijgt in dienen gestalte.

Hoe dienen wij?

Wijkcontactpersoon

In alle wijken en buurten binnen onze parochiegrenzen wonen parochianen die meer of minder hecht betrokken zijn op wat we als kerk doen. Om het contact te bewaren wordt er tien keer per jaar een Parochie Magazine rondgebracht bij zo’n 5000 huishoudens. Talloze wijkcontactpersonen bezorgen deze magazines. Bovendien proberen zij ogen en oren te zijn in hun eigen wijk en zo nodig een brug te slaan tussen de parochie en de parochianen. Maak gerust eens een praatje met je eigen wijkcontactpersoon, daar zijn zij voor. En als u zich bij deze groep wilt aansluiten, wordt dat zeer gewaardeerd.

Missie Ontwikkeling en Vrede

Iedere mens heeft het verlangen om er te mogen zijn. Om gezien en erkend te worden. Om mee te mogen doen. Dat heeft de synode van paus Franciscus Samen op Weg wel laten zien. Uit alle landen hebben mensen meegepraat en dit verlangen werd door íedereen geuit.

Onze Rooms-katholieke kerk is een wereldkerk. Als parochianen zijn wij deel van een wereldfamilie; we zijn allemaal kinderen van de ene God. Dat betekent dat wij van onze rijkdom willen delen met onze broers en zussen en dat wij open staan om te ontvangen van de rijkdom die zij met ons delen. Dit doen we opdat missie, ontwikkeling en vrede alle mensen mag bereiken. De MOV-groepen in onze parochie zetten zich hiervoor in. Zij brengen collectes voor missie, ontwikkeling en vrede onder de aandacht.

person holding hands of another person