St. Franciscuskerk

Oudewater

Welkom op de website van de geloofsgemeenschap St. Franciscus van Assisië in Oudewater, onderdeel van de Pax Christi parochie. Onze kerk, gelegen aan de Kapellestraat 13, is een rijksmonument en een markant gebouw in het centrum van Oudewater. Het is een ontmoetingsplaats waar we, geïnspireerd door de naamgever van onze gemeenschap, lief en leed delen door middel van vieringen en activiteiten.

Samen met ons pastorale team en de vele vrijwilligers vormen we een levendige gemeenschap, gekenmerkt door gastvrijheid, openheid en respect voor elkaar. We nodigen u van harte uit om een kijkje te nemen op onze webpagina en om onze vieringen of ons prachtige kerkgebouw te bezoeken.

Leren in Oudewater

In onze gemeenschap zijn er verschillende leeractiviteiten, waaronder doopgesprekken, Eerste Heilige Communie en het Heilig Vormsel. Deze activiteiten worden begeleid door leden van de pastoraatsgroep en zijn gericht op het verdiepen van het geloof en het bewust maken van de betekenis van sacramenten.

Vieren in Oudewater

De liturgische vieringen in Oudewater worden zorgvuldig voorbereid door de werkgroepen. Dit omvat onder andere de avondwakes en uitvaarten, die sinds 2015 mede worden verzorgd door parochianen. Daarnaast organiseren we regelmatig gezinsvieringen en geloofsontmoetingen waar parochianen samenkomen om hun geloof te verdiepen.

Dienen in Oudewater

Onze gemeenschap hecht veel waarde aan dienstbaarheid. De werkgroep Contactpersonen onderhoudt regelmatige contacten met parochianen, bezoekt nieuwkomers en biedt thuiscommunie aan. Daarnaast is de Werkgroep Missie Ontwikkeling Vrede actief in het bevorderen van rechtvaardigheid en vrede wereldwijd. De werkgroep Diaconie biedt gerichte hulp aan inwoners van Oudewater die in nood verkeren, en werkt nauw samen met andere diaconieën en gemeentelijke instellingen.

Koren in Oudewater

De geloofsgemeenschap in Oudewater heeft twee actieve koren die afwisselend zingen tijdens de kerkdiensten. Het gemengde R.K. Kerkkoor St. Caecilia en het Middenkoor dragen bij aan de muzikale begeleiding van de vieringen. Beide koren zijn altijd op zoek naar nieuwe leden, en u bent van harte welkom om mee te zingen.

Pastoraatsgroep

De pastoraatsgroep in Oudewater ondersteunt het pastorale werk en bestaat uit de volgende personen:

• Pastor: Mw. Janneke Stam
  • Leren: Mw. Yvonne van Dijk
  • Vieren: Mw. Lida Baars-Spanenburg
  • Dienen: Mw. Ineke Giese

Locatieraad

De locatieraad is verantwoordelijk voor het beheer van de geloofsgemeenschap en bestaat uit:

• Voorzitter: Raymond, algemene zaken en communicatie
  • Secretaris: Mw. Melinda de Bree-van Dijk, contactpersoon secretariaat, verhuur kerk en ’t Heilig Leven
  • Penningmeester: Dhr. Kees van Dijk, financiën en restauratie

Zaalhuur ‘Het Heilig Leven’

Naast de pastorie bevindt zich de zaal ‘Het Heilig Leven’, die te huur is voor bijeenkomsten zoals vergaderingen of workshops. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van onze geloofsgemeenschap.

Werkgroep Beheer en Onderhoud

Deze werkgroep valt onder de locatieraad en is verantwoordelijk voor het onderhoud van de kerk en de bijbehorende faciliteiten. De groep werkt nauw samen met diverse instanties, waaronder de Monumentenwacht Utrecht, om ervoor te zorgen dat het gebouw in goede staat blijft. Contactpersoon voor onderhoud is Chiel van Dijk.

Werkgroep Kosters

De kosters in Oudewater, verenigd in het St. Franciscus Kostersgilde, zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding en ondersteuning van de vieringen in de kerk en de kerkhofkapel. De kosters zorgen ook voor de versiering van de kerk tijdens hoogtijdagen en klein onderhoud. Voor uitvaart gerelateerde vieringen is Dirk Baars de contactpersoon; voor overige vieringen kunt u contact opnemen met Cees Jongeling.

R.K. Begraafplaats Oudewater

De R.K. begraafplaats op de Waardse Dijk in Oudewater wordt beheerd door de Kerkhofcommissie, die verantwoordelijk is voor het onderhoud en de administratie. Voor informatie over begraven op deze begraafplaats en de beschikbare faciliteiten kunt u contact opnemen met de commissie via het secretariaat.

Historie van de St. Franciscuskerk

De St. Franciscuskerk in Oudewater, ontworpen door architect E.J. Margry, werd in 1882 ingewijd en is sindsdien een belangrijk monument in de stad. De kerk heeft een rijke geschiedenis die nauw verweven is met de ontwikkeling van de katholieke gemeenschap in Oudewater, vooral in de periode na de Reformatie.

Contactgegevens Oudewater

• Adres: St. Franciscus van Assisië, Kapellestraat 13, 3421 CT Oudewater