H. Hippolytuskerk

Kamerik

De Heilige Hippolytusgemeenschap in Kamerik maakt sinds 2012 deel uit van de Parochie Pax Christi. Binnen deze gemeenschap zijn een pastoraatsgroep en een locatieraad actief, die gezamenlijk bijdragen aan de ontwikkeling van de geloofsgemeenschap. De pastoraatsgroep richt zich op de pastorale zorg en ondersteuning, terwijl de locatieraad verantwoordelijk is voor beheertaken, zoals financiën en het onderhoud van gebouwen.

Leren in Kamerik

De gemeenschap hecht veel waarde aan leren en vorming. Lokale contactpersonen zorgen voor de coördinatie van activiteiten zoals doop, eerste communie, vormsel en huwelijk. Ook het wijkcontact speelt een cruciale rol in het onderhouden van de band tussen parochianen, vooral nu fysieke kerkbezoeken minder frequent worden.

Wijkcontact

Wijkcontactpersonen houden de band tussen parochianen levend door contact te onderhouden binnen specifieke wijken. Ze brengen parochiemagazines en kerkbalans rond en bieden een luisterend oor op markante momenten in het leven van de parochianen. Marjan Okkerman coördineert deze activiteiten.

Parochiële Charitas Instelling (P.C.I.)

De P.C.I. biedt hulp aan mensen die financieel of geestelijk ondersteuning nodig hebben. Deze instelling richt zich op mensen die zich vaak niet zelf aanmelden voor hulp, om verkommering te voorkomen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via pci-kamerik@parochiepaxchristi.nl.

Missie, Ontwikkeling, Vrede (MOV)

De MOV-groep van de Hippolytusgemeenschap zet zich jaarlijks in voor missiewerk, ontwikkeling en vrede, onder andere door inzamelingen en speciale vieringen. Gerard Voorbij is de vertegenwoordiger van deze groep en staat klaar voor al uw vragen.

Vieren in Kamerik

De liturgische vieringen in Kamerik worden zorgvuldig voorbereid door de liturgische werkgroep. Deze groep zorgt ervoor dat de inhoud van de vieringen goed aansluit bij de thema’s en dat alle betrokken vrijwilligers goed zijn afgestemd. Speciale vieringen zoals de Oogstdankdag en oecumenische vieringen worden ook jaarlijks georganiseerd.

Kerktelefoon

Voor parochianen die niet fysiek naar de kerk kunnen komen, is er de mogelijkheid om via de kerktelefoon de diensten te volgen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Gerard Voorbij op 06-51844727.

Koren in Kamerik

Het gemengd St. Hippolytuskoor bestaat uit 25 leden en ondersteunt wekelijks de religieuze vieringen. Het koor heeft een uitgebreid repertoire, variërend van Gregoriaanse en Latijnse gezangen tot moderne liederen. Contactpersoon voor het koor is Bep van Bemmel.

Pastoraatsgroep

De pastoraatsgroep, bestaande uit vijf leden, houdt zich bezig met de pastorale aspecten van de gemeenschap, waaronder leren, vieren, dienen en kerkopbouw. De groep komt om de twee maanden bijeen om samen met andere pastoraatsgroepen binnen de parochie te overleggen. De pastoraatsgroep biedt ook een platform voor parochianen om vragen en zorgen te delen, zodat deze op een passende manier kunnen worden aangepakt.

Locatieraad

De locatieraad, eveneens bestaande uit vijf leden, richt zich op de beheeraspecten van de gemeenschap. Dit omvat de zorg voor het kerkgebouw, parochiecentrum en andere faciliteiten. De locatieraad vergadert elke twee maanden en werkt nauw samen met de pastoraatsgroep om een goede synergie tussen beide groepen te waarborgen.

Historie van de H. Hippolytuskerk

De huidige Hippolytuskerk, waarvan de eerste steen werd gelegd in 1914, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 10e eeuw. De kerk staat op de gemeentelijke monumentenlijst van Woerden en heeft diverse gebrandschilderde ramen die in de loop der jaren zijn toegevoegd. Naast de kerk ligt de katholieke begraafplaats, die niet meer in gebruik is.

Contactinformatie

Voorzitter locatieraad: Gerard Voorbij, 06-51844727
Coördinator Wijkcontact: Marjan Okkerman, 0348-401854
Voorzitter Parochie-Contactgroep: Fien van Beek, 0348-401986