Gezamenlijke ziekenzalving

25 oktober 2024, 09:30 uur
Locatie: De Wulverhorst

Op vrijdag 25 oktober 2024 zal tijdens de Eucharistieviering om 9.30 uur in de Tuinzaal van De Wulverhorst in Oudewater de gezamenlijke ziekenzalving plaatsvinden.

Pastor Huub Spaan zal daarin voorgaan.

Misschien denkt u: Wat wil dat zeggen, ziekenzalving?

De betekenis van de ziekenzalving, of zoals vanouds bekend, het sacrament van de zieken, is een bron van kracht. Wanneer we last van kwalen krijgen of ouder worden, merken we dat we zwakker worden, dat we minder kunnen. We kunnen niet meer leven zoals we dat gewend waren. Dat is geen gemakkelijk proces. In deze situatie kan de ziekenzalving de kracht van Gods aanwezigheid geven.

De ziekenzalving is tevens een sacrament van vertrouwen. “Vreest niet”, zegt Jezus meerdere malen tegen zijn dierbaren. Het kan een steuntje in de rug betekenen bij alle moeite die we kunnen hebben met beperkingen bij ziekte of ouder worden. Wij hoeven dat niet alleen te dragen. We mogen er op vertrouwen dat God bij ons wil zijn. Kort samengevat is de ziekenzalving bedoeld als een sacrament voor onderweg, als bemoedigend gebaar van de kerk voor ouderen, voor zieken.

De ziekenzalving bestaat uit drie onderdelen:
– De handoplegging: God biedt een uitgestoken hand: ”Ik blijf je nabij”.
– De zalving met de olie: de heilige olie mag pijn verzachten en levenswonden helen.
– Het gebed: onze twijfel, zorgen en angst leggen we God biddend voor.

Ieder die wil, mag zich uitgenodigd voelen voor deze bijzondere viering die ’s morgens om 9.30 begint. In onze geloofsgemeenschap vieren we dit sacrament -zo mogelijk- jaarlijks. Het betekent dat u ieder jaar opnieuw dit sacrament kunt ontvangen. Uw familieleden zijn hierbij ook van harte welkom.

Na de viering nodigen wij u uit voor een kopje koffie.

Wij ontmoeten u graag op 25 oktober a.s.!

Voor inlichtingen of aanmelden kunt u contact opnemen met Lia Rietveld, Tel. 06 – 83 70 58 17.

De werkgroep ziekenzalving.